Kategori: Generelt
Spændende om vi får lov at se Serie A i TV.
Det tyder på at hverken TV2 eller Viaplay køber rettighederne :(
Ja hvis han får penge nok. Penge nok til at købe spillere for og hele ledelsen og baglandet er kommet på plads.
Vi er nu det hold i top 5 ligaerne der har hentet flest point i 2025. Det hold som Juric og til dels De Rossi fik til at ligne nedrykningskandidater har Ranieri transformeret til et hold der på papiret er scoudettomateriale lige nu.
Det er forbløffende at der kan være så stor forskel. Specielt for de de alle 3 stillede med samme formation..
Endnu mere taler det til hvad fremtidens træner skal indeholde. Det skal være en fleksibel træner der fikser en stærk taktik i forhold til hvad der er af spillere. Nøjagtig som Ranieri og Spalletti er mestre i. Der er en grund til at der er de trænere har præsteret bedst med både resultater og underholdende fodbold i Roma de seneste par årtier.
Med begrænsede midler er det urealistisk at forme et bæredygtigthold efter et fast koncept inden for en så kort periode..
Ja, det er fuldstændig vanvittigt. Ranieri er vel en ekstremt undervurderet træner i bund og grund. Man "glemmer" ham tit, fordi han måske ikke ligefrem har haft glorværdige år i Real Madrid eller Manchester United, men fakta er bare at han har trænet store klubber i hobetal. Manden har vundet PL med Leicester, og ligemeget hvordan man vender og drejer det (den rigtige trup, de rigtige spillere, på det rigtige tidspunkt...), så er det en absurd bedrift.
Ranieri fortjener virkelig dette sidste eventyr i AS Roma, hvor han ærlig talt ikke bare sætter to streger under at han er en GOD træner, men at han er intet mindre end verdensklasse. Og når man på et senere tidspunkt skal nævne de ti bedste trænere fra hans æra, så er han sku deroppe med de bedste. Det kan bare ikke være anderledes - det er smukt med smukt på, for det er intet mindre end utroligt, den forandring som er sket i Rom. Forsøger at sidde og finde ud af, hvem af truppens spillere som ikke præsterer under Ranieri de sidste mange uger - og det er bare svært? Det er nærmest kun stadig LP7 som kæmper lidt med at levere hvad der med rette forventes... Alle andre, samtlige spillere i truppen, efterlader gang på gang positive aftryk og alt er doseret og lagt igen og igen næsten til perfektion.
Jeg var rigtig negativ og kritisk i løbet af de første kampe - men hvad jeg havde overset var, at han naturligvis skulle have tid til at få styr på hver enkelt spiller. Det var fuldstændig ligegyldigt, hvordan han stillede op i bund og grund - spillerne var til rotterne, og det er tydeligt at han har fået løst de problemer. For tiden føles det som om at han kan stille op i 3-4-5 forskellige opstillinger - alle med succes.
Fuldstændig fantastisk hvad Ranieri udretter - og hvor bliver det enormt spændende mod slutningen af sæsonen at se, om han kan udføre sit måske største mirakel i Italien til dato: at få Roma til at slå de store klubber i Italien. Jeg har fortsat ikke de store forventninger om det, men lykkes det, så skal vi altså se ham her som en trænerlegende i klubben på linje med de største. Født i Testaccio, gået på pension efter at have reddet sin ene hjerteklub Cagliari en ekstra sæson i Serie A, bliver kaldt tilbage fra pension og risikerer at ødelægge hans sidste punktum i karrieren ved at overtage en dybt dysfunktionel udgave af hans elskede Roma, som han derefter får til at (over)præstere helt vanvittigt.
Europa League-trofæet ville for meget være det ultimative, passende afsluttende mirakel, og jeg tror på, at det kan lade sig gøre.
Og så håber jeg virkelig, at man tager notits af, hvordan det fungerer i Rom bare at have en erfaren, tænkende mand som træner. Ikke en flashy, ung systemtræner med masser af gode idéer og meget lidt erfaring - bare en solid, dygtig træner. Det virkede med Spalletti, det virkede med Mourinho(... sådan da), og det virker med Ranieri. For Ranieris vedkommende er det især mandskabsplejen, som viser sig at være i absolut verdensklasse - han har som I andre også nævner stort set løftet samtlige spillere mindst ét niveau. Og det er rigtigt, at Pellegrini måske ikke helt er brudt ud af sin spiral endnu - men startpladsen mod lazio Merda og det efterfølgende mål viser også, at Claudio har fint styr på, hvor Pellegrini er.
Uanset hvad der sker herfra og mod slutningen af sæsonen, så håber jeg under ingen omstændigheder, at Claudio lader sig overtale til at tage en sæson mere i én eller anden feberdrøm om at jagte en Scudetto. Han har ofret sig for klubben på fornemmeste vis, og han fortjener også at klubben giver ham et værdigt og passende punktum. Det har vi haft problemer med før, senest med De Rossis fyring. (... har i øvrigt tit tænk at DDR kunne have haft enorm gavn af at være assistent under Ranieri og lære en ting eller to - for så igen at kunne have overtaget holdet til sommer, men med mentor Ranieri tilstede i klubben, som så gradvist kunne give mere og mere slip)
Men hvor er jeg glad for, at Ranieri bliver i klubben og har en afgørende rolle i at udpege den næste træner. Den ro kan forhåbentlig fortsat komme os til gavn i årene fremover.
Hvem havde troet da Ranieri blev ansat, at vi nu ville være 9 point fra top 3?
Jeg tror bestemt CHL er en mulighed endnu!!!
CL-kval var nok en (lille) mulighed, men at Roma skal imødegå Inter, Milan, Juve, Lazio, Napoli og Fiorentina UDEN Dybala, det gør nok muligheden for CL forsvindende lille, er jeg bange for.
Elsker Soulé og hvordan han er steppet op, ingen tvivl om han er fremtidens mand - men det ville godt nok overraske mig, hvis han er i stand til at gå ind og tage over på dét niveau allerede.
Baldanzi synes jeg gør det strålende indtil vi når de sidste 10% - hans arbejdsiver, dribleture, fart osv er strålende, men han vælger den forkerte aflevering til sidst og afslutter ikke godt nok. Der er ikke nok slutprodukt på ham til, at han kan skabe tilnærmelsesvis hvad Dybala skaber.
… Og så har vi den eneste mand i truppen, der er bevist på det niveau og kan spille pladsen som den offensive midt - Pellegrini. Han har erfaringen og evnerne, men minus Lazio-kampen har han vel ikke rigtig vist noget i løbet af sæsonen. Han burde jo være manden, der kan bære os igennem slutprogrammet, og jeg tror helt bestemt, at Ranieri forsøger sig med Pellegrini-løsningen. Men jeg har ikke meget fidus til, at det kommer til at virke.
Jeg håber at Ranieri finder modet til at satse på de to unge, give dem chancen for at bære holdet, velvidende at det formentlig kommer til at koste os den i forvejen meget lille chance for CL. Til gengæld får de uvurderlig erfaring og noget kontinuitet - og SKULLE det magiske ske og de fandt en måde at klikke på - så er Roma måske sat op til den fremtid uden Dybala, som vi alle ved kommer.
TRÆNER SITUATIONEN
Ser ud til det ikke bliver Gasperini, da hans krav efterlydende har været for høje.
Heriblandt en stor oprydning i truppen, hvor den "gamle løntunge garde" smides ud og der satses på ungdommen.
De gamle spillere er bl.a.: LP, Hummels, Paredes, Dovbyk og Dybala.
Jeg er ellers kæmpe fan af et langsigtet projekt og synes Gasperini har fat i noget helt rigtigt, selvom det kan gøre ondt at skille sig af med en som Dybala.
Vi er alt for afhængig af Dybala i forhold hans skadehistorik. Ingen tvivl om at han er et niveau over resten af truppen og i min optik top 3 spiller i serie a når han er skadesfri.
Men hvor kunne det bare klæde vores elskede klub med en langsigtet plan og en klar rød tråd.
Måske er det en lidt for romantisk tanke, da det kan være vigtigt med en god blanding af ungdom og rutinerede spillere.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med de andre træner rygter: Pioli, Montella, Allegri, Sarri..
Hvem håber i på?
Jeg er rigtig glad for, at det ikke ser ud til at blive Gasperini. Dét af flere årsager:
- Begynder man er langsigtet projekt ved at ansætte en 67-årig træner, der er lykkedes ét sted, nemlig der hvor han er nu, og kun har dårlig erfaring fra storklubber?
- Synes at sådan noget som Lookman-sagaen vidner om en stædig og utilstrækkelig mandskabsbehandling. Se hvordan Ranieri har løftet Roma - ikke på taktisk genialitet, ikke på strålende nyindkøb, men på mesterlig mandskabsbehandling, der får det bedste ud af alle.
- Rom er ikke Bergamo. Dynamikkerne er anderledes, og jeg tror simpelthen ikke det kan lade sig gøre 1:1 at ‘lave en Atalanta’ i Rom. Til det er presset og opmærksomheden for stort. Du slipper ikke afsted med at købe en håndfuld 19-årige og lade dem udvikle sig i fred.
Jeg håber vi får en italiener på posten - en med erfaring, men stadig nogle gode år foran sig. I prioriteret rækkefølge hedder mine favoritter:
- Vincenzo Italiano. Ham havde jeg gerne set i sommer. Relativt ung, erfaring fra store klubber, gør det i al beskedenhed fantastisk i Bologna (..nærmest bedre end Motta, og endda uden eksempelvis Saele, Zirkzee og Calafiori). God i pokalturneringer og ikke en stram koncepttræner, selvom hans hold ofte spiller flot fodbold.
- Allegri. Fuck it. Man ved det ikke bliver pænt, men Allegri har prøvet at vinde. Ser det lidt på samme måde som med Mou - her fik vi heller ikke flot spil, men jeg husker det alligevel som nogle af de sjoveste og mest engagerende år at være Roma-fan i lang tid - selvfølgelig med Conference League som kulminationen.
- Montella. Fantastisk historie med klubben, har gjort det rigtig godt på det seneste, stadig et relativt ungt navn.
- Sarri. God blanding af stramt spilkoncept og erfaring fra store klubber. Jeg ser dog ikke noget vanvittigt stort lys i ham - primært at han fik et fantastisk Napoli-hold til at spille enormt flot.
- Pioli. Hidser mig absolut ikke op, og jeg er i tvivl om hvem der styrede omklædningsrummet da han vandt med Milan. Var det måske ikke ligeså meget Zlatan som det var Pioli? Dog må man også anerkende at Pioli gjorde det godt i Milan i flere år, og det først gik galt for Pioli, da de fyrede Maldini. Og siden er langt det meste jo gået galt for Milan.
- De Zerbi/Motta. De her to yngre gutter med principperne i orden, der har fået små hold til at spille fantastisk fodbold og opnå flotte resultater. Synes dog at Mottas tid i Juve sætter spørgsmålstegn, og De Zerbi virker også meget presset i Marseille, selvom de vel performer cirka ligeså godt, som man kunne forvente.
[Rettet af: Romaneren - 03/04/2025 - 07:49]
Der er også ham Farioli i Ajax: https://theanalyst.com/2025/03/ajax-francesco-farioli-rebuild-eredivisie-title
Meget ung, men har alligevel imponeret alle steder, primært på den defensive front, men også med STOR fleksibilitet og brugen af mange spillere i truppen ved rotation. I samme ombæring kigger han tilsyneladende også på spillerens kvaliteter ift. taktikken - lidt ligesom det Ranieri brillierer med nu.
Som sagt er han meget ung, og det er bare et andet miljø at arbejde i Rom - i hvert fald hvis det er i de rigtige farver.
Min favorit må være Allegri. Han er også fleksibel og plejer at præstere. Han kan også bruge spillerne som de er. Det eneste minus er måske at han ikke har samme internationale navn som Ranieri der jo har været i mange forskellige ligaer.
Gasperinis no nonsense tilgang med oprydning af truppen havde måske været fint, men roen får han ikke.
Motta duede ikke i Juventus og De Zerbi har jeg heller ikke super fidus til.
Montella ser jeg ikke have præsteret nok nogen steder til at have meritterne til det.
Pioli er måske ok.
Italiano's Fiorentina synes jeg til tider blev for meget spille bold frem og tilbage og for lidt kynisme.
Sarri er meget fokuseret på sin 4-3-3 og roterer alt for lidt til at jeg tror på det er bæredygtigt.
Noget helt andet, så udtaler Ghisolfi at scouting afdelingen i klubben var helt i zero da han ankom i sommers. Den har han nu bygget op. Det kan der måske være noget om. Derudover nævner han også at det er vigtigt at kigge på spillerens mentalitet, og det kan der kun bakkes om op: host host, Zaniolo.. Om Ghisolfi skal blive ved jeg ikke, men han fortjener chancen uden den helt uduelige Soulokou foran sig. Januar-transferne har vist sig rimelig gode til meget få penge trods alt..
Jeg tror hellere ikke helt på Gasperini, men er mere tilhænger af aspekter i hans tilgang med oprydning, rød tråd og kontinuitet.
Må ærligt indrømme at jeg ikke har en decideret drømme træner, så jeg er lykkelig over at det heldigvis ikke er vores beslutning. Jeg stoler på at Ranieri finder den rette kandidat, nu når han har haft god tid til at undersøge markedet og afstemme forventninger til potentielle kandidater.
Vi begrænser os selvfølgelig lidt med at det skal være en italiener, men jeg forstår tanken bag.
Uanset hvad der kommer, ser jeg positivt på det og tror på en lys fremtid for vores elskede klub.
Vildt man allerede glæder sig til næste sæson.
Anyone der skal til Roma-Verona? Vi er 5 stykker der har billet, til Curva Nord. Der er stort set udsolgt allerede :-P Hvor er det fedt der er så stor opbakning på Olympico!!
Vi kommer til at hænge ud ved broen med alle mad- og merchanciceshoppene inden kampen. Så meld ind, så vi kan sige hej hvis nogen er på de kanter :-)
Mange træner-rygter her for tiden. De varmeste lader til at være Fabregas og Pioli - med Allegri og Farioli bagefter og Ancelotti som den umulige feberdrøm.
Jeg tror ikke på at Fabregas skifter - han har aktier i klubben, og med Romas FFP-show har han også flere penge at handle for i næste sæson, hvis bare han bliver. Synes heller ikke han er et smart valg - han er for uerfaren som cheftræner, og man risikerer gevaldigt at lave en Motta i Juventus. Han virkede også klar og tydelig i sit koncept indtil han mødte en storklub med en masse dødvægts-spillere.
Jeg håber fortsat på en af de ‘kedelige’ - Montella, Allegri og Pioli. For mig at se skal det være den af de tre, der kommer bedst ud af det med Ranieri og er i stand til at bygge videre på hans arbejde. Tiden er ikke til filosofi-fodbold endnu, men sundt og fornuftigt arbejde, der gradvist realiserer de unge spilleres potentiale imens der bliver ryddet op i truppen og bygget videre på en solid, ung stamme med Svilar, Ndicka, Koné, Soulé osv.
Farioli er stadig et spændende miks af filosofi og erfaring - og HVIS Friedkins tør at gå med endnu en ung og idealistisk træner, så håber jeg, at det bliver ham - og at man lærer af DDR-sagaen og giver manden mindst to sæsoner uanset hvad.
Ancelotti nægter jeg at tro på, medmindre CL-kval bliver en realitet og transferbudgettet bliver boostet. Og selv da har jeg svært ved at tro på den.
… rygterne om Chivu efter seks ubesejrede kampe med Parma håber jeg virkelig ikke er sande. Så kan vi ligeså godt hive DDR ind igen.
Jeg er ikke typen der normal bærer nag, men må ærligt indrømme at jeg fryder mig over at Athletic Bilbao fik deres kamp ødelagt igår med det tidlige røde kort. Så står den 1-1 på den konto kontra hvad der skete da vi spillede mod dem!
Karma is a b****
[Rettet af: Skytt0 - 02/05/2025 - 08:02]
Tror i vi får hentet Salemaekers permanent efter sæsonen?
Synes 25 mio. eur er lige til den høje side, selvom han har gjort det fint.
Han er en alsidig spiller der kan varetage mange offensive pladser.
Men synes Soule har været overraskende god på wingback, hvilket gør at man savner Salemaekers mindre.
Og hvad med Tammy retur?
Hvis man nu går med at beholde Dovbyk (hvilket jeg tror) og makker ham op med en bevægelig Tammy.
Hvis de to kan finde hinanden kan det blive godt - men selvfølgelig en lotto kupon.
+ Eldor som suber sub.
Det er ingen hemmelighed at jeg ikke er vild med Dovbyk, men må også indrømme at han er bedre med en angrebsmakker.
Et eller andet sted har vi et ok komplet hold, hvis Dybala er spilleklar.
Hvad har i af tænker til næste års trup?
Den nye pave er angiveligt Roma fan fra sin tid i Rom. Nu nå storhedstiden komme når selveste gud er med os.
Hvis ikke, kan have forhåbentlig give et politisk skub og hjælpe hans landsmænd med at få stadionet godkendt
Transfers 2025/26
14
0
Transfers 24/25
295
0
Salg af billetter til Roma vs AC Milan 18/5
2
0
Sæsonen 2024/25
99
0