Kategori: Generelt
Spændende om vi får lov at se Serie A i TV.
Det tyder på at hverken TV2 eller Viaplay køber rettighederne :(
Ekstra salt i såret er at Lazio er den ene part i Coppa Italia finalen
Ranieri træder angiveligt tilbage. Mon ikke Massara også er toast så. Men fint at lade træneren blive for en gangs skyld
Lidt sjovt. For jo mere man tænker over det, desto mindre giver det mening, at man absolut bare måtte have ham hængende.
Da han ikke ønskede at tage et år mere som træner og fortsætte det, han var lykkedes så godt med, så var det jo utopi at tænke, det ville blive godt at lade ham blive hængende. Han kunne jo evt. have fået en assistent ind som var tiltænkt at tage over indenfor 1 sæson yderligere, og så kunne han langsomt have trådt til siden.
På papiret så det godt ud - men når man kigger på det nu, så var det jo dømt til at gå galt. Friedkin gør virkelig klogt i at lade Massara smutte også - og så er man nødt til at vælge Gasperini endegyldigt til, hvis det er ham man vil gå med. Lad ham hyre en DS og sin egen chefscout og være aktiv i at få dét op og køre; at man får hentet de rigtige spillere. For det er trods alt det han byggede sin succes på i Atalanta. En solid evne til at handle klogt og rigtigt ind til taktikken. Og der var også kort proces den anden vej, når tingene så ikke gik som det skulle. Fx Mæhle. Det var ret tydeligt, at spillere simpelthen ikke blev hængende længe i Atalanta hvis der ikke var en klar overbevisning om at de var rigtig for holdet, truppen, taktikken. Man må håbe at Gasperini kan bryde dette mønster i AS Roma, hvor det stikmodsatte nærmest har gjort sig gældende (tvunget til at sælge de bedste, fordi man var brændt inde med for mange af de forkerte, som så var nødt til at spille en eller anden rolle...)
Ja lad os prøve at give Gasperini stor indflydelse. Han får jo noget der ligner en managerrolle a la den vi kender fra England. Men I den struktur vi har nu uden penge dur det ikke rigtigt at der er 3 der opererer mod forskellige mål. Gasperini har jo nogle gode ideer om hvilke typer spillere han skal bruge. Jeg synes dog det skal være veto mod forlængelsen af Pellegrini...
Ærgerligt og uværdigt punktum for Ranieri. Så loyal en klubmand og legende, og så ryger han ud efter en gang totalt unødig mudderkastning. Ufatteligt at klubben ikke kan passe bedre på sine koryfæer (senest DDR og Ranieri, Totti før det) - og i dette tilfælde tankevækkende, at selv de mest loyale, ærværdige klublegender kan få hjerneblødninger, hvis de arbejder for AS Roma.
Nu er det så Massaras rolle, der skal afklares. Det virker svært at fortsætte med ham. Men også rivende uprofessionelt at skifte sportsdirektør i slut april, når der skal genereres overskud for 90 mio euro inden udgangen af juni. Det er jo en umulig første opgave. Håber i det mindste at man lader Massara køre indtil 30. juni, så alt hans arbejde med at få spilleres ud af klubben (som selvfølgelig allerede er i gang) ikke bliver tabt på gulvet.
Cirkus!!!
Organiseringen af klubben er noget af et shitshow de her år. Gasperini er uden tvivl en brokrøv og nok også et røvhul der er ret besværlig at arbejde sammen med. Men det positive ved hele situationen er forhåbentligt at vi får en klar retning. Ikke en Senior advisor der har en idé, en sportsdirektør der henter spillere til højre og venstre (Vaz...) og en træner der stiller ret specifikke krav til spillere, der ikke bliver opfyldt.
Gasperini får forhåbentligt sat en retning med en sportsdirektør på samme linje som ham selv. Forhåbentligt kan også snart få en CEO der har det overordnede daglige ansvar i stedet for det her ugennemskuelige hvor der ikke er nogen der rigtigt bestemmer udover Friedkins på den anden side af Atlanten.
Selvom holdet har set meget dårligt ud store dele af foråret, skal vi måske huske på at vi trods alt kun har været en Malen hele sæsonen fra CL. Hvis han havde spillet her hele sæsonen havde han formentligt afgjort nogle kampe der hanvde givet os fordelen.
Transferrygterne er mange, og som vi ved er der måske kun 2% af dem der der ender ud i en reel transfer. Dybala er på vej tilbage til Argentina, og det er fint. Det giver en falsk tryghede når han kun kan spille 50% af sæsonens kampe, og halvdelen af dem er han ude af form. Celiks absurde lønkrav kan blive vinduets gave - endelig slipper vi af med hans dårlige output.
Endelig håber jeg Pellegrini ryger ud. Han er mentalt for skrøbelig til at bygge et vinderhold på. Evnerne er til en reserverolle, men qua hans historik i klubben vil han altid have indflydelse der rækker udover en reserverolle, og det kan kun give rod i hierarkiet.
Der skal sælges inden 1. juli. Ingen ved hvor mange, men for alt mellem 40-80 millioner. Ndicka er formentligt hovedobjektet. Selvom det kommer til at gøre ondt, så lad os få solgt så vi kan slippe af med de FFP restriktioner. Så kan der handles stort ind efter 1. juli - noget som der er blevet nærmest lovet de sidste 4 år efter slutningen af FFP restriktionerne!
Spændende sommer. Jeg er umiddelbart positiv fordi vi har en træner der vil spille offensivt, forhåbentligt får lidt ensrettet målsætning samt midlerne til at handle. Det ER Gasperinis sidste chance for at vinde Serie A formentligt og han er MEGET målrettet, Friedkins vil gerne vinde for 100 års jubilæet.
Jeg er fortrøstningsfuld på Romas vegne.
Synes det er helt rigtigt at vise Gasp 100% tillid og gå i en retning hvor han har højere indflydelse på transfermarkedet.
Holdet begynder jo at se fornuftig ud efter vi har fået en ægte spidsangriber.
Nu mangler vi bare en "ekstra Wesley" til den anden back, så vi kan køre Gasp style fodbold.
Jeg tror også det er Ndicka der smutter inden 30/6.
Han har fyret sin agent og den er en kendt faktor at Ndicka får 20% af videresalgsbeløbet.
Det kommer til at gøre ondt - men vi har altså to utrolig spændende CB siddende på bænken, Ghilardi og Ziolkowski. Især Ghilardi er klar til den start-11. Ndicka har også det store minus der hedder AFCON midt i sæsonen.
Skulle man pege på et andet salgsobjekt håber jeg personligt at man kan cash-in på Kone.
Kone er et fysisk bæst på en defensiv midtbane, men mangler så meget i sit fremadrettet spil.
Hvem skal så hentes ind?
Der går rygter om Dodo fra Fiorentina.
Han minder meget om Wesley - om ikke lidt ældre og lidt ringere kvalitet.
Men stadig en spændende type til spillestilen - og med kontraktudløb om et år kan han hentes forholdsvis billigt. Dobbelt op på Cafu på backs??
Med blødende hjerte må jeg tilslutte at Dybala skal væk.
Vi bliver hurtigt afhængig af ham og rammes hårdt hver gang han er skadet. Holdet skal bygges op omkring mere stabile kreative stjerner. Soule måske?
Klubben kigger selvfølgelig efter en LW og her skal vi absolut hente rent kvalitet - for behovet er stort.
Bliver en utrolig spændende sommer!
Meget enig i din analyse, Sund.
Hvis vi sælger NDicka, behøver formentlig ikke at sælge andre.
Jeg kunne dog sagtens forestille mig et scanarium, hvor Gasperini vil være ganske tilfreds, hvis han kan bytte Kone for Frattesi og Carlos Augusto i Inter. Det er korrekt, at det eneste Kone mangler er det offensive output, men det er til gengæld også ret vigtigt for Gasperini. Og det offensive output har Frattesi jo vist, at han besidder - samt et vanvittigt løbepensum. Samtidig vil Carlos Augusto være lige netop den venstrebackstype, som vi mangler. Især hvis Angelino ryger.
Jeg kunne sagtens forestille mig en sommer med relativt få, men markante indkøb.
Frattesi, Carlos Augusto (der også kan vikariere i midterforsvaret), Brandt, Scamacca/Pinamonti.
Hvis Angelino skulle ryge, så er der en "gratis" Gallo at hente i Lecce.
Ej men f*** yes hvor er det vildt at Juve smider point idag
Så får man bare ikke bedre chance. Must win imorgen og så er man seriøst 1 point fra 4 plads og CHL
Vildt.. men ærligt talt begynder det at være i kategorien “lidt ufortjent”, hvis man hiver en 4plads hjem. Synes sku ikke man fortjener det nærmest, SÅ ringe har det for ofte set ud
Og 3 point fra 3. Pladsen hvor Milan ikke er i god form.
Andre der skal ned og se Derby?
Vi er 2 par som skal derned og har glædet os til at se kampen og rejser derned fra d. 15-19 maj. Nu snakker de satme om at kampen bliver mandag d. 18 eller onsdag d. 20…
Nogen der har styr på hvor muligt det ville være eller andre som er i samme situation?
Virkelig ærgerligt at to par rejser til Rom, hovedsageligt for at se derby, for det så ikke skal ske…
Er det korrekt læst ind i det hele, at vi, via en CL-plads, faktisk allerede der vil være FFP-fri?
Har du læst det et sted eller hvordan?
Jeg mener ikke man har ryggen fri, men det ser rigtig godt ud, selv med aktivering af Malen-køb. Mon ikke man ved salg af 1-2-3 af dem der pt. er lejet ud - Shoromo er jo allerede lukket - har ryggen fri.
Uden CHL; så står jeg lidt med at jeg tror man misser Malen. Står for egen regning, men det er bare sådan det bliver i mit hovedet. Man kommer til at have svært ved at finde pengene, forsøge at trække tiden og lave en snørklet, langsom handel - og så kan man jo ikke fortænke Malen i at ønske flere penge + CHL + hurtigere handel et andet sted (og derfor vil han nok ikke ligefrem give Roma ubetinget 1.prioritet når nu "ballet er åbent" og alt skal forhandles på ny).
CHL ville bare være så vanvittig vigtigt, da man netop kunne bygge videre på det gode der trods alt er - og har været - under Gasperini. Uden CHL så bliver det sådan en omgang Roma classic hvor det betyder meget lidt hvem der er træner og hvem der sætter retningen - man fumler bare med de midler man har og har evigt svært ved at få de rigtige spillere ind på de budgetter man har at arbejde med som følge af den manglende sportslige succes (+ tidligere tiders dårlige handler man stadig hænger på)
Er 100% på at Malen er i Roma næste sæson.
Vi er sikret EL og det udløser den obligatoriske købsklausul på 25 mio eur.
Malen er blomstret i Rom og nyder hans “nye rolle”, holdet og fansene. Han virker virkelig til en spiller der trives. Der til må det forventes at han vil have fokus på vm og så skal der styr på baglandet hurtigst muligt med en kontrakt i Rom (gerne inden). Derfor tror jeg helt sikkert på en Malen signing.
Hvis jeg tager fejl æder jeg min gamle Roma trøje.
Nu skal der bare landes en sportsdirektør så vi kan begynde planlægningen af Gasperini v2.0 holdet
asromadk - Det kan fint være mig, der har læst både FFP og Romas regnskaber forkert, men umniddelbart, så kan jeg ikke se, at Roma skulle have budgetteret med fuld CL-deltagelse eller at pengene specifikt SKAL komme fra spillerssalg. Det skal - som jeg forstår det - anskueliggøres, at Romas forbrug stemmer overens med indtægtsparametrene jvf FFP-aftalen pt FØR 1/7-2026.
Hvilket vil sige, at hvis fx Cristante, Mancini, Dybala og Pellegrini alle forlænger (to sidstnævnte pr 1/7), men til lavere lønninger, så vil differencen indgå i nedskrivningen og dermed vil det samlede "udestående" blive mindre.
FX.
Cristante og Mancini går begge 1,5 mio euro ned i årsløn med indgåelse af ny kontrakt FØR 1/7. Dermed falder FFP-udeståendet pr kontraktindgåelsesdag med 3 mio.
Ndicka sælges for 40 mio euro - 40mio euro+Ndickas årsløn fratrækkes den øjeblikkelige FFP-udestående, der skal opfyldes pr 30/6.
Så altså, vi må bruge 70% af af indtægterne på lønninger. Kommer vi i CL vil disse tal ændre sig drastisk (derfor UEFA-reglerne er skabt for CL-klubber).
Den nye EUROBET-aftale giver ca 16 mio euro, Wizz giver 3 mio euro, så det har flyttet os fra ca 70 mio euro til ca 89 mio euro p.a.
Altså, 19 mio euro tættere på "break-even" ift FFP.
Ranieri 1,5 mio euro
Massara (lur mig om ikke han er ude før 30/6) 1,8 mio euro
Cristante fra 5,1-3,1 - 2 mio euro
Mancini - fra 6,4-3,5 - 3 mio euro
Pellegrini - fra 6,5-3,5 - 3 mio euro
Dybala - - fra 12,9-4 - 8,9 mio euro
El Shaarawy - fra 4,9-0 - 4,9 mio euro
I alt 41,1 mio euro indhentet i defferencen. Hvilket efterlader ca 40 mio euro i de værst opslistede scenarier
Shomurodov - 2,8 mio euro
Kumbulla - 8 mio euro (option)
Abdulhamid - 3 mio euro (Roma har tilbagekøbsoption - måske relevant grundet god sæson mhp videresalg)
Baldanzi - 10 mio euro
Salah-Eddine - 8 mio euro
i alt - 31,8 mio euro
Dovbyk vurderes at kunne indbringe ca 20 mio euro.
I alt: 41,1+31,8+20= 92,9. Hvilket er et plus på 12,9 mio euro ift de frygtede 80mio euro ift FFP.
Men det kræver selvfølgelig også, at alt er klappet og klart pr 30/6.
Og igen - så er det her altså min ganske egen forståelse af sagernes sammenhæng.
Sæsonen 2024/25
118
0
Salg af tøj
4
0
Transfers 2025/26
123
1
Transfers 24/25
295
0