Login
Glemt password Opret bruger

Krise i Rom - hvad, hvorfor og hvordan?

Kategori: Klubben

Skrevet d. 01/02/15 08:52 af DanieleTotti

Der er vist ikke mange der er i tvivl om at tingene ikke er helt som de plejer i Rom, mens de fleste kan blive enige om at der kan være tale om en krise. Men hvad udgør krisen?


Der er flere der mener at krisen startede allerede efter det store nederlag til Bayern d. 21. oktober. Der vil jeg i stedet sige at de følgende resultater efter Bayern kampen på sin vis ikke var alarmerende. Jeg vil i stedet gerne hen til starten af januar for at den endelige krise starter. Vi havde blandt andet en flot kamp mod Milan d. 20.12, vi dog ikke fik omsat til en sejr.

Jeg tror nemlig at et af de helt centrale problemer i vores krise er: Gervinho. Manden forlod nemlig klubben for at spille for sit landshold ved Africa cup of Nations heromkring slut december/start januar.

Men hvorfor er Gervinho det centrale problem? Det er han fordi han er et ekstremt vigtigt taktisk våben for Garcia. Han har i kampene i januar slet ikke fået taktikken til at køre. Han har flere gange udtalt at han har tweaket taktikken i halvlege fordi det ikke virkede i 1. halvleg.

Gervinhos fodboldmæssige kvaliteter kender vi selvfølgelig alle - umådelig speed, gode løb i dybden, ekstremt svingende afslutninger men en del mål og assist alligevel. Fraværet af Gervinho har 2 effekter:

1. Hans speed og ryk i dybden har været et at de grundlæggende våben i Garcias taktik. Holdet spiller på det, og det har virket indtil nu.

2. Den anden del er Gervinhos effekt på modstanderens taktik. Når han er med er modstanderen (specielt de mindre hold) tvunget til at stå meget dybt på banen. Dette gør de helt automatisk på grund af Gervinhos kvaliteter som fodboldspiller.


Effekten af Gervinhos fravær har vi i januar set i modstanderens taktik. De har stået langt højere på banen, hvilket har givet os meget mindre plads at spille på. Vi så det blandt andet mod Empoli i går. Kampen mod Lazio viste det også. Første halvleg pressede Lazio højt og vi kunne intet. I 2. halvleg satte Lazio sig tilbage = vi havde pladsen til at være dominerende, pressede dem tilbage, havde pladsen at spille på og spillede en god halvleg.

Gervinhos fravær giver dermed modstanderen mulighed for at spille højere på banen, hvilket giver os mindre plads at spille på. Denne mindre plads gør at vi ikke kan spille ligeså "flot" fodbold som vi ellers har gjort.

Det problem falder igen tilbage på Garcia og spillertruppen. Først spillertruppen, hvor vi ikke har andre typer som Gervinho. Ljajic, Iturbe, Totti og Florenzi truer slet ikke i dybden i samme grad som Gervinho. Vi har ikke fået udnyttet at modstanderen har presset os højere, typerne i truppen har ikke været til det.

Og det falder igen tilbage på Garcia. Han har ikke formået at tilpasse sig de nye taktiske forhold der har været mod os. Garcia har så at sige været taktisk udklasseret i vores seneste kampe. Garcia er så at sige afhængig af lynhurtige typer som Gervinho.

Hvad giver det så af muligheder? Flere herinde har skreget op om at Garcia skal fyres. Det kan give mening, med hans taktiske mangler der har været set her i januar.

Jeg vil i stedet bakke Garcia op. Jeg syntes han har gjort et rigtig godt stykke arbejde i Roma. Han har ikke trænet i Serie A så længe igen, og har altså stadig mulighed for at lærer og udvikle sig som træner. Derfor håber jeg også at der bliver analyseret godt og grundigt i klubben og at de formår at bygge videre på det.

Rygterne om Ibarbo kan pege i retningen af at Garcia/Sabatini har set vigtigheden af at have en Gervinho-typen i Garcias trup. Man mindre med sin speed en del omkring, og det vil for fremtiden ikke være dumt at have 2 af de typer. Hvis Ibarbo bliver hentet, ser jeg det altså som om at klubben har ageret på problemet.

? Hvis Garcias taktiske stædighed er så omfattende, minder den vel i stor grad om en hvis Guardiola/Barcelona - hvilket vel ikke er helt skidt? Skal vi følge Garcias klare taktiske præferencer, eller skal vi have en mere fleksibel træner ind?

Jeg syntes ikke vi skal tage chancen og bryde med Garcia nu. Vi har en trup der er bygget op mod hans taktik, og med nye indkøb bliver bygget endnu mere her omkring. Jeg syntes vi skal lade Garcia blive og bygge truppen endnu mere henimod det han ønsker. Vi har set at han kan få holdet til at spille flot fodbold, og med flere penge kan han få ressourcerne til købe meget mere målrettet ind.

Og før en eventuel debat begynder - lad nu være med at lave børnehave i den tak!





2

18 kommentarer


RomaRomaRoma
43 indlæg.
d. 01/02/15 11:25

Jeg må give #DanieleTotti ret i dette. Garcia er manden for Roma jobbet. Med Doumbia på holdet og muligvis Ibarbo og Vlad får vi et mere konkurrencedygtigt hold, som kan begå sig i toppen af Serie A og Europa.
Vi mangler manden der kan scorer 20 mål på en sæson, så vi må håbe på det er Doumbia som bliver manden der skal gøre det.
Det kan være med de nye indkøb vi må prøve med en taktik der hedder: 4 mand i back kæden som vi kender den nu(Holebas,Manolas,Yanga/Astori/Vlad,Maicon/Florenzi) længere fremme kan vi have 2 mand på enten defensivmidt eller centralmidt(Radja, Pjanic) offensivmidt(Totti) højre offensivmidt(Iturbe) Venstre offensivmidt(Gervinho) og på toppen skal det være(Doumbia/Ibarbo) Fantastisk indlæg fra #DanieleTotti.



mester
399 indlæg.
d. 01/02/15 11:58

Meget kan blive løst hvis spillerne gad
at kæmpe for klub & fans.
Og Totti , ja han skal stoppe nu med eller uden sin gode vilje 😞



mexes
2516 indlæg.
d. 01/02/15 14:10

Krise og krise?
Vi ligger solidt på 2. pladsen, har udsigt til direkte CL igen næste år. Jeg mon indrømme, at ordet krise ikke klinger i mit hoved.

Vi er måske i en slags 'spillemæssig' krise, men at snakke om trænerfyringer osv. det er tåbeligt i mit hovedet.


totti er gud
1115 indlæg.
d. 01/02/15 14:44

Roma har ikke det samme gear som i starten af denne sæson....jeg var vildt imponeret over Romas spil og den måde roma pressede modstanderen over alt på banen de første Ca 10 kampe...

Bliver spændende med de 2 fra Elfenbenskysten retur...får vi gang i målscoren igen skal spillet nok komme igen....

Men juve smider nok ikke nok point til roma kan hente dem i år..... Medmindre progba bliver solgt....


tdj89
867 indlæg.
d. 01/02/15 14:56

@Mexes

Helt enig. Der kommer som regel ikke point på kontoen under kriser, og vi har trods alt stadig kun tabt to kampe i Serie A.

At folk snakker om krise og trænerfyring, handler om, at Juve er ved at stikke af. At vippe Juve af tronen, er et ønske for mig og ikke en forventning.


Lamela
2782 indlæg.
d. 01/02/15 14:57

Roma skal først og fremmest glemme Juve. Men de skal til at kigge i bakspejlet nu. Den ellers sikre anden plads er ved at smuldre væk. Napoli og azio kommer stormende bagfra.


tdj89
867 indlæg.
d. 01/02/15 15:03

@Lamela

Det tror jeg til gengæld, kan være en fordel for os, at der kommer noget pres bagfra.

Med tilgangen af Doumbia og Ibarbo som alt tyder på, tror I så, at Garcia påtænker at spille en formation med to angribere?


Montella9
279 indlæg.
d. 01/02/15 15:50

Jeg har været skuffet over Pjanic. Syntes tit han falder ud af kampene. Igår havde han dog et assist. Men syntes han burde være mere toneangivende



mester
399 indlæg.
d. 01/02/15 16:06

Er Totti fredet på denne side , han er pivringe , godt nok er han kongen af Rom
men hold kæft hans tid er kommet til at trække sig tilbage
Så lang tid han bestemmer hvordan holdet ser ud , kommer der ingen på hold der kan true hans plads


tdj89
867 indlæg.
d. 01/02/15 16:18

Han er så ringe, at han sikrede os uafgjort mod Lazio. Eller vent, du mener måske, at det var Tottis skyld vi var bagud 2-0?

Og ja, det er Totti der bestemmer holdet, ligesom han skal spille uanset hvad. Det så vi jo også igår, hvor han blev pillet ud i forbindelse med udvisningen.


Suk


mester
399 indlæg.
d. 01/02/15 16:32

Hvor meget synes du Tdj at Totti gør en positiv forskel , du mener måske at han præger
de fleste kampe .
Se dog i øjnene at hans tid er over , han er og bliver det største navn i klubben mennnnn
nu må det være slut


tdj89
867 indlæg.
d. 01/02/15 16:39

Han gør af og til en forskel. Lazio-kampen fx. Han har gode og dårlige kampe, men det er jo tilfældet for alle vores spillere. Pjanic er et godt eksempel.


mester
399 indlæg.
d. 01/02/15 16:58

Der er langt mellem snapsene !!


Tottithorsen
4473 indlæg.
d. 01/02/15 17:10

Meget langt!! Totti har kun præsteret mod Lazio (vigtigt) og man City ude. Resten har været rimelig sløjt.
Vi kan komme ud af krisen ved at Elfenbenskysten ryger ud i aften vs Algeriet. Doumbia og gervinho hjem?!!

[Rettet af: Tottithorsen - 01/02/2015 - 17:17]


tdj89
867 indlæg.
d. 01/02/15 20:47

Det er sgu sjovt det her. Ifølge DanieleTotti, er "krisen" forårsaget af at holdet mangler Gervinho. Han har spillet 14 kampe i ligaen, scoret 2 mål og lavet 4 assists.

Ovenover dette indlæg har vi så to brugere som mener, at Totti er problemet og at han skal trække sig nu. Han har spillet 15 kampe i ligaen, scoret 4 mål og lavet 6 assists.

Åhhh den gode underholdning herinde :D

[Rettet af: tdj89 - 01/02/2015 - 20:47]



mester
399 indlæg.
d. 01/02/15 22:14

Vi kan også vente og se ham løbe ind som anfører i vor første kamp på den nye stadium i en alder af 41 !!!


DanieleTotti
839 indlæg.
d. 02/02/15 07:22

"Det er sgu sjovt det her. Ifølge DanieleTotti, er "krisen" forårsaget af at holdet mangler Gervinho. Han har spillet 14 kampe i ligaen, scoret 2 mål og lavet 4 assists."

For det første tror jeg ikke du har forstået det jeg har skrevet. Gervinhos mål og assist har jeg ikke nævnt, og har ikke direkte relation til mit indlæg.

For det andet. Hvis du syntes det er sjovt, går jeg ud fra at du er uenig. Hvis du er uenig syntes jeg du skal prøve at bidrage lidt konstruktivt og argumentere hvorfor i stedet for at udstille dig selv.

Hvis du ikke formår det, går jeg ud fra at du er det man kalder en "troll", og så gider jeg ikke bruge mere tid på at besvare dine formålsløse indlæg :).


mexes
2516 indlæg.
d. 03/02/15 22:54

Gervinho er jo bare den eneste rigtige klassespiller vi har i angrebet?
Han er så essentiel på mange punkter. Dels er han selv umådelig farlig og vil aldrig tiltrække en stor del af modstanderholdets opmærksomhed - hvilket ligeledes til dels giver mere plads til de andre vi har indirekte. Sagt på en anden måde - Gervinho gør de andre mere farlige.

Vi gør det satme skidt for tiden og det er i mine øjne næsten et mirakel at vi ligger så godt som vi pt gør. Fokus må revuderes pt. 2. pladsen og den direkte CL-plads må være forventningen, som det er nu.


Seneste Blogs

Mercato - Vinter 2018
(31/01/18) 1


Mercato - Sommer 2017
(01/07/17) 12 0


Mercato - Vinter 2017
(04/01/17) 0


Mercato - Sommer 2016
(06/07/16) 0


Mercato - Vinter 2016
(03/01/16) 0


Palermo - AS Roma
(04/10/15) 40 0


AS Roma - Carpi
(26/09/15) 41 0


Sampdoria - AS Roma
(23/09/15) 55 0


AS Roma - Sassuolo
(20/09/15) 74 1


Roma - Barcelona
(16/09/15) 17 0


Kontakt | Copyright 2003-2024 | Credits | Retningslinier | Danskere i Roma