Login
Glemt password Opret bruger

Italiensk

Kategori: Off Topic

Kim89
1171 indlæg.
d. 14/06/12 19:02

Hej Jeg sidder og overvejer hvad jeg skal efter sommer ferien, jeg tænker lidt på at læse Italiensk på Uni fordi det lyder spændende.

Er der nogen her inde der læser det? og kan fortælle mig lidt om hvad det går ud på??

jeg ved godt det ikke rigtig passer ind på en fan side, jeg mener bare jeg læste en gang at der var en der læste faget, så jeg tænkte det var nok et godt sted at spørge :-)

Don-Emilio
1677 indlæg.
d. 15. juni 2012

Hvis du syntes at "det lyder spændende" og ikke helt ved hvad du skal lave er jeg ikke sikker på det er det du skal :) Hvis du ikke direkte brænder efter det er det dumt at spilde SU-klip på..

Du skal jo også overveje hvad du gerne vil med det, såfremt du begynder at læse det?

Kim89
1171 indlæg.
d. 15. juni 2012

Jeg brænder for italiensk kultur, så jeg kunne godt tænkte mig at lære sporget og mere om historien, Så det ville være noget jeg helt sikkert vil gå ind i med liv og sjæl.

Det eneste jeg ikke lige kan finde ud af, det er hvilke fremtidsmuligheder der er, jeg læste lidt på Aahus universitets hjemme side igår, men jeg syntes ikke rigtigt det gav mening, det der stod der.

Men noget jeg kunne forstille mig at bruge det til var at blive lære på en gymnatiel uddannelse, men så skal man jo læse et fag ved siden af, så er det jeg tænker om Italiensk er så svært et fag at det er umuligt at læse eksempelvis historie eller måske lidt religion ved siden af??

Don-Emilio
1677 indlæg.
d. 15. juni 2012

Du har jo kun italiensk hvis du går igang med bacheloruddannelsen.

Mht. fremtidsmuligheder og oplysninger er www.ug.dk rigtig god og hjælpende til det basale. Jeg har fundet italiensk for dig her:

http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/humanistiskebacheloruddannelser/sprog/italiensk.aspx#fold9

Kim89
1171 indlæg.
d. 15. juni 2012

Når okay, så er det nok ikke noget for mig alligevel :-) men tak for svarene :-)

asromadk
3083 indlæg.
d. 15. juni 2012

Ja, det var mig (din evige modstander i diskussionerne) der læser det.

Hvis ikke du har haft sproget i forvejen, skal du på propædeutisk kursus før det. Er ikke klar over om de også har det i Aarhus.

Men jeg tror det kunne være sundt for dig, at få lært noget om Italien. Istedet for blot at have SÅ standhaftige meninger, som ofte ikke er særlig velbegrundede (no offense).

Det er et studie hvor man bruger de første 2 år af sin BA på historien, litteraturen, grammatikken, at kommunikere på italiensk. Der er mange ting involveret i studiet, og det er IKKE bare en sprogskole - som mange tror.

Og Don-Emilio har ikke rigtigt ret - i mine øjne, er "det lyder spændende" nok for at læse et sprog. En humanistisk sproguddannelse giver en utrolig almen dannelse og åbner mange muligheder. Jeg har været på gymnasier og fortælle om studiet, hvor vi præsenterede nogle af de job folk er endt ud med. Det har været alt fra selvstændig med import, rejseselskaber, gymnasielærer eller kommunikationschef i Mærsk.

Der er forskel på uddannelser, og visse andre. Læser man til læge, ved man hele tiden hvad man bliver. At læse et sprog, kan føre en mange steder.

[Rettet af: asromadk - 15/06/12 - 10:45]

asromadk
3083 indlæg.
d. 15. juni 2012

Og mht gymnasielærer.

På 3.år, skal man have tilvalg. Her kunne man som italiensk-studerende passende vælge Historie (man kan vælge lige hvad det passer en på ens tredje år - nogle vælger dansk,engelsk,historie; andre retorik eller noget helt fjerde. Nogle vælger at læse noget på CBS som tilvalg). Uddannelsen giver stor frihed til at forme ens egen uddannelse som man vil.

Ved at have historie på tilvalg, kan man kvalificere sig til at læse en "gymnasierettet" kandidat i italiensk og historie, og derved blive gymnasielærer.

1

Kim89
1171 indlæg.
d. 15. juni 2012

Asromadk

Sådan som du skriver om faget, det var lige sådan jeg havde håbet på faget var :-) dog er jeg stadig i tvivl om det er noget for mig, da der er så mange fremtidmuligheder og jeg ikke rigtig ved lige præcis hvad jeg skal burge det til :-)

Men det må jeg lige tænke over, jeg kan jo prøve at sende en ansøgning bare for sjovs skyld :-)

Men rigtig mange gange tak for svaret :-)

Don-Emilio
1677 indlæg.
d. 15. juni 2012

"dog er jeg stadig i tvivl om det er noget for mig, da der er så mange fremtidmuligheder og jeg ikke rigtig ved lige præcis hvad jeg skal burge det til :-)"

Det kan du jo også vende rundt og give som din begrundelse. Ofte er det faktisk først på en videregående uddannelse at man egentlig finder svaret på hvad man virkelig gerne vil. Hvis du virkelig brænder for det italienske, og ikke bare syntes det lyder spændende, syntes jeg da du skal starte på det.

I løbet af uddannelsen vil du helt sikkert komme til at møde mange forskellige retninger og mennesker. Det vil ofte være inspirerende nok til at du finder lige præcis den retning DU har lyst til at lave for fremtiden..

Men som Asromadk siger, så skal du nok lige ændre lidt på din stædige holdninger ;) Der er altså fokus på tværfagligt samarbejde på humaniora i disse år. Desuden kommer du ingen vegne generelt på studiet ved at være stædig og spydig over for alt og alle.

asromadk
3083 indlæg.
d. 15. juni 2012

Jeg vidste ihvertfald ikke hvor jeg ville hen med et italiensk-studiet da jeg startede. Og jeg er kun blevet mere glad siden hen for min beslutning om at starte.

Som en af danmarks "eksperter" i italien, nytter det ikke at man er præget af subjektivitet i en så høj grad. ISÆR ikke hvis du overvejer at blive lærer.

Da Spanien igår kørte Irland ud på røv og albuer, kunne jeg ikke lade være med at tænke på vores evige diskussioner vedr. spanien (barca-spillestilen som du hader).

I forgårs så man Tyskland jagte hjørneflag i de sidste 12 min af kampen, lave kedelige afleveringer og spille utrolig kedeligt, defensivt og langsomt. For at vinde!

Igår ser man så Spanien, blive ved med at køre på, LØBE efter bolden for at tage hurtige indkast, til trods for at man fører både 3 og 4 - 0. De satte spillet hurtigt igang, og forsøgte offensivt at blive ved med at komme med angreb.

Disse to eksempler i løbet af de sidste 2 dage ved EM beviser jo lige præcis, at dit forsøg på at dele fodbold op i så strikse og fasttømrede kategorier, IKKE holder.

Til trods for at jeg bestemt ikke er fortaler for Barcelona og deres mange afleveringer, kan jeg ikke sætte mig ind i hvordan i alverden det kan være, at man kan være så ignorant (ikke nedladende ment), at man ikke kan nyde en SÅ god omgang fodbold. Teknik, løb og spil på aller højeste niveau.

Jeg tror at du skal gøre dig utrolig mange tanker inden du starter på en universitetsuddannelse. For det går ikke at man er så snæversynet og subjektiv.

Jeg ville blot give dig et par ord med herfra. Lægger ikke op til en større diskussion, du kan tage det til dig eller lad være.

Og faktisk så mødte jeg forleden underviserne fra Aarhus, de var super flinke!

[Rettet af: asromadk - 15/06/12 - 13:12]

Kim89
1171 indlæg.
d. 15. juni 2012

Hehe Jeg er ikke så snæversynet når jeg møder folk in person, det er noget andet når det er man er bag skærmen :-)

Gennerelt har jeg den holdning at andre godt må en anden holdning end mig, de skal så bare lade mig have min holdning, og det er først i det øgeblik at folk langer ud efter mine holdninger at jeg bliver farlig.

Det forklare at jeg gang på gang skriver "lad mig være hvis i ikke vil diskutere"

Mht. Spanien og Barca, så må de spille som de vil, bare jeg ikke skal se på det, og det med at se på kampe det er noget man selv vælger og der vælger jeg spanske og danske kampe fra :-)

Mht. fodbold stile så er det jo noget individuelt, jeg vil ikke se folk der jagter bolden, jeg vil ikke se folk der gør noget unødvendigt. Skal man gøre noget skal det på en eller anden måde blive til mål meget hurtigt, ellers kan man altså lige så godt vente på modstanderen taber bolde. Det er den måde jeg syntes om, at andre har en anden mening end mig bare de lader mig være.

Det hele handler om respekt for hinanden, og der har jeg det sådan at vis folk respektere mig, så respektere jeg dem, men hvis folk ikke respektere mig og mine holdninger, så respektere jeg ikke dem og deres holdninger.

Men tak for svarene begge to og nogle af tingene vil jeg tage til mig, dog ikke det om respekten, fordi man skal respektere mig for jeg respektere en og den holdning skylder alle mennesker sig selv. fordi man skal ikke føle sig mindre vær end andre :-)

Kontakt | Copyright 2003-2019 | Credits | Retningslinier | Roma Club Danimarca