Login
Glemt password Opret bruger

Svigtende tilskuertal?

Kategori: Off Topic

Bato
32 indlæg.
d. 02/05/12 08:18

Nu ser jeg forholdsvis mange spanske, italienske, franske og især engelske kampe hver uge. Krisen har ramt Spanien, måske endnu hårdere end Italien og Rom, alligevel ser vi færrest tilskuere/fans på de italienske stadions! Det er egentlig lidt trist, for der spilles teknisk ok fodbold på de kanter.
Er det ikke til gengæld gammeldags, meget lidt innovative og med halv/helt slidte og meget gamle stadions med undtagelse af Juventus'? Hvorfor bliver ellers publikum væk i Italien? :(

asromadk
3083 indlæg.
d. 09. maj 2012

Tror ligeså meget det er en samfundsudvikling.

Hvor mange danske kampe går du selv ind og ser?

Indtoget af viasat 1,2,3,4,5,6 you name it, med 7 kampe igang på samme tid (selvfølgelig en anden udbyder i andre lande kanaler), gør det efterhånden sværere og sværere at trække folk til fodbold.

Livet går efterhånden for stærkt, folk ser primært kampe fordi de holder med (måske endda er hooligans) - og det er vel også svaret på hvorfor lige netop England står stærkt tilskuermæssigt - de ejer stadig passionen; om der så er et vanvittigt højt antal englændere der har for megte af den er en anden sag.

Spørgsmålet er om tidligere tiders passion for det simple vender tilbage, al stressen og travlheden skal fortrænges lidt igen før fodboldstadions generelt vil få sin opblomstring igen (tror jeg).

Væk fra facebook, væk fra iPhones, væk fra at have for travlt med at have travlt. Tilbage til en tid hvor folk gad bruge timerne på at drage til fodboldkamp i socialt samvær og godt selskab.

Måske ikke så godt svar på dit konkrete spørgsmål vedr. italienske kampe - endvidere jeg mener de fleste nævnte elementer principielt sagtens kan overføres til andre lande.

asromadk
3083 indlæg.
d. 09. maj 2012

Og nu var det intet ondt som sådan imod facebook. Jeg er selv 23, bruger af facebook (dog ikke iphone), og med på de fleste 'new trends'. Det var blot noget, som jeg ser som en del af forklaringen.

Bato
32 indlæg.
d. 17. maj 2012

Facebook? Hvad har det at gøre med mit indlæg? Jeg er 36 år gml, men det er underordnet i denne diskussion.
Mht. svigtende tilskuertal; så er engelske og ofte også spasnke stadions fyldte, men det er IKKE tilfældet i Italien, pånær mpske Juventus og deres nye stadion. Har krisen bare ramt Italien hårdere? Er italianerne trætte af deres egen liga eller er faciliteterne bare ike i orden?

ClausA
227 indlæg.
d. 17. maj 2012

En billet til Curva sud koster jo 100 Euro og er den billigste.. Prisen er fra kampen mod Napoli og i asroma store på piaza colonna. Ved ikke om priserne er sådan til her kamp elelr hvordan.. Fik heldigvis 2. stks billetter til langsiden for 116 Euro..

Men det kunne bla. være en af grundene, samtidig med krisen som kradser i rom

Jonas
4077 indlæg.
d. 17. maj 2012

Hvor har du set de priser henne?

En normal billet til Curvaen ligger på 13 euro til 20 euro for de store kampe, mens distini koster fra 20 euro til 29 euro.

Liam Gallagher
801 indlæg.
d. 17. maj 2012

Hør nu her, billetpriserne er IKKE høje i Italien. Jonas har jo fuldstændig ret. Ellers er du da i hvert fald blevet snydt godt og grundigt:)

Nå, men det her er jo en længere debat. Men synes virkelig du glemmer Milan og Inter i denne sammenhæng. De deler et fantastisk smukt og moderne stadion og har 70-80.000 på lægterne til topkampene. Napoli har endvidere et rigtig fint tilskuergennemsnit, som er højere end både f.eks. Juve, Roma og Lazios.

Roma har nogle fantastiske fans, men de er også kræsne. Så når det går godt, betyder det, at Olimpico bliver fyldt godt op. Men pga. de seneste par kedelige sæsoner, holder tilskuerne sig lidt væk. Olimpico er dog nok bare et for stort stadion, som derfor ofte ser halvtomt ud, selvom der f.eks. er hele 40.000 mennesker på stadion.
I øvrigt er Roma ved at bygge et nyt stadion, som er mere moderne og uden løbebane. Altså i engelsk-stil.

Generelt skal det dog nævnes at Italien har været lidt sløve med at få moderniseret deres stadions, men den udvikling er heldigvis ved at vende.

Den primære grund til, at der ikke er så mange på stadion i Italien er dog helt klart, at hooliganismen stadig er så styrende. Børnefamilierne vælger stadion fra, fordi der er for mange hårde ultras og for meget ballade. Det samme problem havde England en gang, men de har effektivt fået stoppet hooliganismen, så ALLE føler sig trygge ved at gå på stadion. Sådan er det endnu ikke i Italien, hvor der kan opleves vold, kanonslag, romerlys, optøjer osv. osv. - det vil jeg dog mene, er en del af charmen. Lidt kaos har aldrig skadet:)

ClausA
227 indlæg.
d. 18. maj 2012

Priserne er fra deres officielle store. På kamp dagen.. Jeg købte selv billetter i en Tobacco shop til langsiden(tevera) for 54 euro pr stk. Og var mod Napoli. Btw. San Siro er da absolut ikke et moderne stadion.

ClausA
227 indlæg.
d. 18. maj 2012

Ved også i Inter bliver der delt en del billetter ud til deres ultras, i håb om mindre ballade

ClausA
227 indlæg.
d. 18. maj 2012

Engelsk fan kultur er også bare blevet drabet. Men de ha fået styr på ballade.

shah-e-roma
240 indlæg.
d. 18. maj 2012

jeg håber at der snart sker noget med denne ny stadions. vil virkelig gavne Roma, og hvis vi kan få den bygget før de to Milano klubber, så vil vi stå stærkt økonomisk i fremtiden og resulataterne på banen skal nok følge. bare se Bayern munchen og Juventus. nu har de egen stadions og de har masser succes på banen og økonomisk og deres fremtid ser lyst ud. efter plannen skulle den nye Roma stadions være færdigt bygget i 2014 eller 2016. ved ikke hvor langt de er kommet med projektet nu, eller om de overhovedet er i gang.

Liam Gallagher
801 indlæg.
d. 18. maj 2012

Et stadion med plads til 80.000 tilskuere uden løbebane og i god kvalitet ER da et moderne stadion. Hvad kræver du mere? Og har du overhovedet været på San Siro?

Men når du siger at en billet til 100 euro er den billigste, så er det simpelthen forkert. Jeg har op til flere billetter (som jeg selv købte i Rom) der kan modbevise det. Du kan få gode billetter for 20 euro - også til de større kampe.

Jonas
4077 indlæg.
d. 18. maj 2012

Her er et link til de officielle billetpriser asroma.it.

Så det kan vel ikke diskuteres mere? Ved ikke hvem der har tilbudt dig de billetter, men tvivler på at det har været priserne i den officielle Roma Store.

ClausA
227 indlæg.
d. 18. maj 2012

Ja jeg har været på San Siro. Rigtigt smukt charmerende gammelt italiensk stadion. Det heller ikke fordi der er meget løbebane på olimpico, andet end i enderne. Jeg kender udmærket til priserne på hjemmesiden. Men kampen mod Napoli kunne ikke købes på asroma.it. Ved ikke om det har noget med at det et højrisiko kampe. Mod Lazio, Catania og Napoli. Vi skulle fremvise pas.

Don-Emilio
1677 indlæg.
d. 18. maj 2012

Hvordan kan i diskutere svingende tilskuertal, og komme med eksempler, samtidig med at i bruger 14 indlæg uden at nævne Tyskland. Kig mod Tyskland, deres moderne stadions og se så på tilskuertallene fra Bundesligaen, og prøv igen :)

1

Lupi Junior
208 indlæg.
d. 18. maj 2012

Faldende tilskuer tal er et kæmpe problem. Det har det været i flere sæsonner i Italien nu. Synes der bliver snakket en masse om, hvad man kan gøre, men der sker ikke så meget.

Det er virkelig noget der presser klubberne økonomisk, og også grunden til at Tyskland har overhalet Italien på kofficient listen. I Tyskland formår man hver eneste weekend at fylde stadions, det giver klubberne en solid økonomisk baggrund, samt en stærk hjemmebane.

Før Lega Calcio sammen med klubberne får styr på dette og får tilskuere på stadion, får vi aldrig den 4. CHL plads tilbage.

Liam Gallagher
801 indlæg.
d. 18. maj 2012

Don-Emilio, hvad vil du sige med Tyskland? Altså alle ved jo godt, at der er fantastisk mange tilskuere i Tyskland, men det har da ikke noget med debatten at gøre.
Spørgsmålet lød: "Hvorfor bliver publikum væk i Italien?" Og så må man jo diskutere de problemer der er i italiensk fodbold, f.eks. om de mange dominerende ultras og umoderne stadions. Jeg synes dog stadig at Bato (som lagde op til debat) totalt glemmer Milan, Inter og Napoli. Altså det er ikke kun Juventus der har mange tilskuere. Jeg tror faktisk, at i hvert fald Milan og Napoli har flere tilskuere på lægterne end Juventus.

Liam Gallagher
801 indlæg.
d. 18. maj 2012

Og så, som jeg nævnte før, ja så skal vi ikke glemme, at de italienske klubber endelig er gået i gang med at få bygget moderne stadions, hvad Juventus er et fint eksempel på. De har bare sovet i timen, men er heldigvis på vej til at modernisere forholdene. Det er jo ikke værdigt for Serie A at blive overhalet af Bundeligaen.

Kontakt | Copyright 2003-2019 | Credits | Retningslinier | Roma Club Danimarca